The Place to Buy Museum Quality RUSSIAN ART
IF YOU ARE WILLING TO SELL: ORIGINAL ART OR ANTIQUES ESPECIALLY RUSSIAN. PLEASE CLICK HERE

VADIM MELLER
Certificate of Authenticity
ВАДИМ МЕЛЛЕР

MITURICH

В.Г.Меллер (1884-1962). Лектор. Персонаж из спектакля пародии Н.Н.Евреинова «Колбаса из бабочек, или Запендя». 1914. Бумага, акварель, тушь, перо, карандаш. 30 x 22.5 cm (11 3/4 x 8 7/8 in.) Слева в нижнем углу карандашом проставлены авторские инициалы В.М. и неразборчивая карандашная надпись (914?). Справа внизу авторские надпись, дата и подпись: Колбаса из бабочек. „Кривое зеркало”. 1914. В.Меллер. На правом поле крупная стертая вертикальная карандашная надпись, стертый карандашный набросок. Лист бумаги маркирован водяными знаками вертикально по правой стороне; верхний правый угол листа реставрирован.

 В данной станковой акварели Вадима Меллера трактуется образ Лектора из спектакля Н.Н.Евреинова «Колбаса из бабочек, или Запендя», поставленного в петербургском театре миниатюр «Кривое зеркало» в сезоне 1913/1914 года. Из театральных хроник известно, что постановка Евреинова была откликом-пародией на спектакли «первого в мире театра футуристов», состоявшихся в театре Луна-парк в начале декабря 1913 года в Петербурге: 2 и 4 декабря была сыграна «Трагедия „Владимир Маяковский”», 3 и 5 числа – футуристическая опера «Победа над Солнцем». «Трагедия…» была написана и поставлена Владимиром Маяковским, исполнившим в ней заглавную роль; оформлена она была Павлом Филоновым и Иосифом Школьником. Авторами футуристической оперы были композитор Михаил Матюшин, поэт-заумник Алексей Крученых, художник-постановщик Казимир Малевич. Перед спектаклями футуристы провели большую рекламную кампанию, и на представлениях, в особенности на первом, был «весь Петербург». По свидетельству современников, «первый в мире театр футуристов» потерпел полный провал – эпатажный радикализм и в то же время дилетантство наскоро подготовленных спектаклей были восприняты крайне негативно и театралами-профессионалами, и зрителями.

Вместе с тем, вызывающая скандальность, эффектная красочность и вопиющая непривычность «трагедии» и «оперы» тут же вызвали ответную творческую реакцию у профессионалов сцены. Режиссер Николай Евреинов, звезда театральных кабаре и артистических подвалов, заказал пьесу начинающим авторам Н.Смирнову и С.Щербакову. Написан текст был наскоро, он опирался главным образом на образы «Трагедии „Владимир Маяковский”» (Маяковский-автор, игравший Маяковского-героя, позиционировал себя как гениального поэта, возвышавшегося над толпой, – главным героем пародии был «юный гениальный поэт, автор драмы „Колбаса из бабочек”»; в списке действующих лиц трагедии были «Женщина со слезками, слезами и слезищами», «Его знакомая, сажени две-три, не разговаривает», «Человек с двумя поцелуями», «Человек без головы» и т.п., в «Колбасе из бабочек» - «мысляки», «всяки», «раскоряки», «обезгруденное женское»; и там, и там перечисленные персонажи появлялись - заполняли сцену во время монологов главного героя).

Лист с изображением Лектора был откликом Вадима Меллера, вернувшегося в Россию из Парижа в 1914 году, на образ этого персонажа в евреиновском спектакле – Лектор предварял выступление «юного гения» высокопарным повествованием о его жизни. По мнению критиков, прообразом Лектора был Н.Н.Кульбин, врач в чине действительного статского советника и энтузиаст-художник, страстный пропагандист творчества футуристов. Текст «Колбасы из бабочек» пародировал прежде всего «Трагедию „Владимир Маяковский”» - образ Лектора свидетельствует о том, что на Вадима Меллера самое большое впечатление произвели персонажи оперы «Победа над Солнцем». В «Трагедии…» костюмы создавал Павел Филонов – он писал свои сложные станковые композиции на деревянных щитах, и исполнители, полностью скрытые ими, носили их перед собой, передвигаясь по сцене боком.

В «Победе над Солнцем» одеяния были объемными геометризованными конструкциями, трансформирующими телесный облик актеров. Малевич широко использовал прием «симметричной асимметрии» - разделение фигур и костюмов на две контрастные по цвету половины. Одним из самых необычных персонажей оперы был «Нерон и Калигула в одном лице». Вадим Меллер опирался прежде всего на художественные решения Малевича. В его «портрете» Лектора привлекает внимание «симметричная асимметрия» расцветки, использование выразительности геометрических орнаментов-паттернов и подчеркивание объемных накладок, деформирующих фигуру. Есть в его гротескном Лекторе и скрытая отсылка к личности прообраза, Н.Н.Кульбина, соединявшего в одном лице статского советника и эпатажного левого художника. Меллер остроумно совмещает в «одном лице» своего немолодого лысого героя целый ряд забавных персонажей: «античного гладиатора в тунике-ночной сорочке», «клоуна в цирковом фраке» и некоего существа-робота с трубоподобной черно-белой «механической» ногой.

Акварель с изображением Лектора, восходящая к пародийной постановке «Колбаса из бабочек, или Запендя», свидетельствует о несомненной «театральной крови» молодого талантливого художника. Как известно, именно в театральной сфере Вадима Меллера и ждали самые большие творческие успехи. Особое значение выразительного декоративного «портрета» Лектора заключается еще и в том, что в наследии выдающегося мастера это наиболее ранняя работа из произведений, связанных с театром. Пародия «Колбаса из бабочек, или Запендя» в постановке Н.Евреинова промелькнула быстро погасшей кометой на театральном небосклоне «Кривого зеркала» - акварель с изображением персонажа спектакля, созданная Вадимом Меллером, в силу своих незаурядных художественных качеств достойно увековечила спектакль.

MITURICH

Александра Шатских, доктор искусствоведения

Нью-Йорк, 17 мая 2016 года

 

English translation [by Google]:

 V.G.Meller (1884-1962). Lecturer. A character from the play-parody directed by N.N.Evreinov "Sausage made of butterflies, or Zapendya". 1914. Paper, watercolor, ink, pen, pencil. 30 x 22.5 cm (11 3/4 x 8 7/8 in.) In the left lower corner there are initials of the artist in pencil "VM" and illegible pencil inscription (914?). On the bottom right the artist's inscription, date and signature: Sausage made of butterflies. "Curved mirror". 1914. V.Meller. On the right side a vertical pencil inscription erased, and also an erased pencil sketch. The sheet of paper labeled with water marks vertically on the right side; the upper right corner of the sheet is restored.

This easel watercolor by Vadim Meller is interpreting his impressions of a lecturer - a personage from the play directed by N.N.Evreinov "Sausage made of butterflies, or Zapendya", delivered at the St. Petersburg theater of miniatures "Curved Mirror" in the season of 1913/1914 years. From theater chronicles it is known that this parody was a response by Evreinov on performances of "The World's First Futurist Theatre" held in Luna Park theater in early December 1913 in St. Petersburg: on 2nd and 4th of December there was played "tragedy" "Vladimir Mayakovsky ", on 3rd and 5th of December - the futuristic opera "Victory over the Sun". "The tragedy of ..." was written and staged by Vladimir Mayakovsky, who performed also its title role; it was decorated by Pavel Filonov and Joseph Shkolnik . The authors of the futuristic opera were composer Michael Matyushin, poet Alexei "zaumnik" Kruchenykh, and production designer Kazimir Malevich. Before the performances Futurists had a large advertising campaign, and first viewers were representing essentially "all St. Petersburg." According to contemporaries, "The World's First Futurist Theatre" suffered a complete failure - shocking radicalism and at the same time amateurishness of hastily prepared performances were perceived very negatively by all theater-goers, both professionals and spectators. But at the same time, a scandalous, spectacularly colorful and outrageous strangeness of both "Tragedy" and "Opera" immediately provoked a reaction from the creative scene professionals.

Directed by Nicholas Evreinov, star of theater and cabaret artistic basements, the play-parody was ordered to novice authors - N.Smirnov and S.Scherbakov. Text was written hastily, relying mainly on personages of the "tragedy" "Vladimir Mayakovsky " (Mayakovsky-author, who played Mayakovsky-hero, had positioned himself as a great poet, towering above the crowd) - the main hero of the parody was "young genius poet, author of the drama "Sausage made of butterflies""; in the list of characters of the tragedy were "Woman with small tears, tears and huge tears", "His friend, 2-3 meters high, not talking", "Man with two kisses", "Man without a head", etc. - in the "Sausage made of butterflies" there were "myslyaki", "vsiaki", "raskoryaku", "obezgrudennoe female"; in both performances listed characters appeared and filled the stage during the monologue of the protagonist.

The drawing "Lecturer" was a response by Vadim Meller, who had returned to Russia from Paris in 1914, on the appearance of the character in the play staged by Evreinov - Lecturer preceded the performance of "young genius" with stilted narrative of his life. According to critics, the prototype of the Lecturer was N.N.Kulbin , medical doctor with a rank of State Councilor and an enthusiastic artist, a passionate promoter of futuristic creativity . Textually "Sausages made of butterflies" parodied primarily "Tragedy "Vladimir Mayakovsky "" - but drawing Lecturer proves that Vadim Meller was mostly impressed by the characters of the opera "Victory over the Sun". In "Tragedy ..." Pavel Filonov created costumes by placing his easel complex compositions on wooden boards, and performers, completely hidden by these boards, were wearing these boards in front of them, moving around the stage side.

Costumes for the "Victory over the Sun" were robes implemented as voluminous geometrized designs, that totally transformed body images of the actors. Malevich widely used there method of "symmetrical asymmetry" - the separation of figures and costumes in two contrasting color halves. One of the most unusual characters in the opera was "Nero and Caligula in one person." Vadim Meller based his drawing primarily on the artistic decisions of Malevich. In his "portrait" Lecturer draws attention by its "symmetrical asymmetry" colors, by the use of geometric ornamental patterns and by strong emphasis on bulk pads, distorting the shape of the Lecturer's body. In his grotesque Lecturer there is also a hidden reference to its prototype, N.N.Kulbin, who combined in one person a State Councilor with flamboyant leftist artist. Meller cleverly mixes in one person of his middle-aged bald hero a number of fun characters - "the ancient gladiator in tunic-nightgown", "circus clown in a frock coat" and some creature - robot with a tube-like black-and-white "mechanical" feet.

Watercolor depicting Lecturer, directly related to parody performance "Sausage made of butterflies, or Zapendya", testifies undoubtedly about presence of "theatrical blood" in the veins of the talented young artist. As it is well known, his greatest creative achievements were awaiting Vadim Meller in the theatrical sphere. Expressive decorative "portrait" of the Lecturer is of particular importance especially having in mind that in the legacy of Vadim Meller it is the earliest of his works associated with the theater. Parody "Sausage made of butterflies, or Zapendya", directed by N. Evreinov, flashed quickly as an extinguished comet at the "Curved Mirror" theater horizon - watercolor depicting the character of the play, created by Vadim Meller, by virtue of its outstanding artistic merits worthy immortalized that performance.

 Alexandra Shatskikh, Doctor of Arts

New York, May 17, 2016