Costume design for “Us“ by A. Gun (unrealized project) “Shansonetka Vostoka” (Dancer of the East), tempera, Indian ink on paper, inscribed with the title low left, signed and dated 1919 low right 9x13inches. Bibliography: RODCHENKO The Complete Work by Khan- Magomedov, MIT press Cambridge, 1998, p211
Costume design for “Us“ by A. Gun (unrealized project) “Chinovnik” (Clerk), tempera, Indian ink on paper, inscribed with the title low left, signed and dated 1920 low right 9x13inches. Bibliography: RODCHENKO The Complete Work by Khan- Magomedov, MIT press Cambridge, 1998, where another variant of that design is reproduced on p211.
RODCHENKO(design) 1923-1926 silver enameled pin (badge) for DOBROLET (Voluntary Society for Assisting the Development of Aviation). 13x47mm EXHIBITED: Same design in brass: Aleksandr Rodchenko, Museum of Modern Art, New York, exhibition catalogue, New York, 1998, p. 191, cat. no. 92 LITERATURE AND REFERENCES: Rodchenko: Flying Objects, exhibition catalogue, Gцttingen, 1991, p. 84. This pin is a rare example of Rodchenko's designs for the Russian State Airline Dobrolet for whom he worked for several years as an 'artist-engineer'.As a pioneer of the 'New Art of the Spirit of Industry' he was interested in beauty and functionality and made plans for a better and more humane world in the future.
His designs were inspired by the technological wonder of flying which he compared with the free flight of artistic fantasy. He wrote: 'We had a vision of a new world, industry, technology and science. We were inventors and changers of the world. We created new concepts of beauty and extended the idea of art itself.' Only the families of Rodchenko and his wife Varvara Fedorvna Stepanova are known to own jewellery of this design from the Dobrolet-series.
Rodchenko, Alexander (1891 St. Petersburg - 1956 Moscow) | 1910 Studied at the School of Art at Kazan. 1914 at the Stroganoff Institute in Moscow. Painter, book, set, & textile designer, sculptor, poster painter, & photographer. One of the prominent figures of Russian Constructivism. Александр Михайлович Родченко родился в Петербурге в 1891. Живописец-авангардист, декоратор, конструктор, иллюстратор. Учился в художественной школе в Казани в 1911-1914 у Н. Фешина и Г. Медведева. В 1914 переехал в Москву и увлекся идеями К. Малевича. Учился в Строгановском училище в 1914-1916. Призван на военную службу. В 1917 был одним из организаторов профсоюза художников Москвы, секретарь «Молодой (левой) федерации». Вместе с Татлиным и Якуловым оформлял кафе «Питтореск» в Москве. В 1918 состоялась его первая персональная выставка «Пять лет в искусстве». Тогда же были сделаны «черное на черном» (в противовес «белое на белом» Малевича). В 1919-1920 вместе с В. Кринским, А. Шевченко и Л. Поповой вошел в объединение «Живскульптарх». В 1920-1930 преподавал в Вхутемасе-Вхутеине, был деканом деревообрабатывающего факультета. После 1923 был связан с журналами «Леф» и «Новый Леф», занимался дизайном, фотографией, оформлением интерьеров, книг и другим. Участник выставок с 1913. Последовательно шел по пути конструктивизма в живописи. В 1918-1921 делает серию пространственных конструкций, в 1920-1921 – линейные конструкции. Сделал серию абстрактных композиций в 1940-е годы, мебель для рабочего клуба-читальни (представлял на Международной выставке декоративного искусства и промышленности в Париже в 1925), мебель и костюмы для спектаклей «Клоп» В. Маяковского (1929, в Театре им. В. Мейерхольда, Москва), «Инга» А. Глебова (1929, в Московском театре Революции), оформление 13 книг В. Маяковскогож рекламные плакаты – к фильмам «Киноглаз» (1924), «Броненосец Потемкин» (1925), художественно-конструкторские работы для фильма «Ваша знакомая» (1927). Умер в Москве в 1956. |