Russian Peasants, 1932, illustration for Dostoevsky's The Brothers Karamazov. Signed "Boris Grigoriev" in pencil l.l., identified on the mat. Gouache and graphite on paper, 11 3/8 x 17 in. (28.9 x 43.2 cm), framed. Condition: Mounted to backing sheet. Provenance: Estate of Mischa Richter (1910-2001), Provincetown, Massachusetts; Skinner Auction: American & European Works of Art - 2750B Boston September 19, 2014 lot 601. Authenticity confirmed by Dr. Tamara Galeeva, author of the 2007 monograph on the artist. For other illustrations from the same serie see: http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2007/russian-art-n08302/lot.356.html
Шестьдесят гуашей были сделаны, по воспоминаниям художника Юрия Черкесова, для конкурса Общества библиофилов в Нью-Йорке: «Открылись картоны, и я перевертывал один за другим изумительные, сделанные гуашью листы цикла, иллюстрирующего “Братьев Карамазовых”. Здесь были и Смердяков, и Алеша, и Грушенька, и сам Старец. Были русские сады с вишневыми деревьями в цвету, жалкие провинциальные улички с частоколами, городские скверы с тоскливыми провинциалами, сидящими в вечерние часы на скамеечках. Одни листы были сделаны во множество красок, другие почти an camaieu. Одни были в вышину формата, другие были в длину, трудно умещающиеся на страницах книги. Но не книжная архитектоника руководила автором; не архитектор строил это здание — а психолог… Серия “Карамазовых” была не только иллюстрацией, это было дополнение о Достоевском, это было углубление, развитие основной темы; иллюстрации играли роль оркестра при оперных партиях певцов. В этом цикле Борис Григорьев продолжал свою “Расею”, но еще более жуткую, глубокую, смятенную, запутанную, полузвериную, грешную, но смиренно молящую в своем покаянии. Здесь был весь Федор Михайлович с его пророческим анализом многогранной и многострадальной Руси». Об этом же писал кн. Сергей Щербатов, ощутивший в рисунках Григорьева «проникновение не столько в самого Достоевского, сколько в некий мир галлюцинаций, человеческого ужаса с несомненной болезненной гениальностью»
"Russische Erotik" the set of twelve lithographs (including the title page), 1920, on wove paper, copy no.65, from the edition of 300, loose in the original burgundy paper covered folder with the label on the front cover, 392 x 316 mm. (each sheet) Printed in Berlin, this rare complete set consists of twelve lithographs signed by the artist in stone. Their erotic appeal was such that most of the sets were destroyed in the book burning campains of the 1930-s [Sotheby's Russian sale London 5.6 2018 lot 96]
To see details click either the image or HERE
In 1924 Grigoriev had used 6 lithographs from that edition as illustrations for another book "Moskowitischer Eros" published in Munich )
Moskowitische Eros
The Muscovite Eros. A collection of Russian poetic eroticism of presence. With six lithographs by Boris Grigoriev. Munich, Orchis-Verlag, 1924. In-8 (266 x 178 mm). 131 pages with 6 full-page lithographs, original half vellum binding with gilt in a jacket with erotic drawing by Alexander Benois (very rare!)and original publishers' cardboard box
Here Grigoriev (or publishers with his permission) had just used 6 lithographs from the previous 1920 Berlin edition as illustrations for that book
The publisher's original fair copy [издательский макет] of Chorny's Children's Island [Detsky Ostrov], contains 117 pages with handwritten by the poet autographs of his 78 poems (a number of them are on 2 pages each) and 36 Grigoriev's original ink and wash drawings for the illustrations.
[ the book using it was actually published: Berlin: Slovo, [1921] The published book itself is also attached.]
172 pages (size varies, sheets approximately 11 x 8 1/2 in.; 279 x 216 mm), comprising autographs of 78 Chorny's poems in black and blue ink, 117 pages with a few manuscript corrections, and 22 full-page and 14 other (half-page and smaller) original drawings (ink and wash) by Grigoriev; minor wear and fraying at the right edges of a few leaves; on Fabriano Artistico Extra White Watercolor Paper with watermarks "Extra Forte C. M. Fabriano". Bound up in half cloth, patterned boards, with the hand-colored lithographed cover illustration of the first edition affixed to the front cover; worn at edges, lithograph with some dampstaining and browning.Provenance: Sotheby's sale Fine Books & Manuscripts lot 201 14 Jun 2016 | New York ["настоящая сокровищница легких, лаконичных зарисовок, в которых чистота и грация линии сливается с зоркой точностью натурной характеристики зверей и птиц, пейзажей и детишек. Добрый и ясный мир детства колдовской тишиной дышит на рисунках] http://raruss.ru/best-soviet-childrens-books/2612-childrens-island.html
Authenticity of the object is confirmed by Dr. Tamara Galeeva - author of the monograph on Boris Grigoriev creations : GRIGORIEV Boris. Text by Tamara Galeeva, Galart 1995
Об организационной стороне появления на свет «Детского острова» говорится в воспоминаниях вдовы поэта: «Я встретила случайно одну из моих слушательниц на Высших женских курсах в Петербурге, которая была замужем за адвокатом Б. И. Элькиным, который теперь занимал видное место в большом берлинском издательстве Ульштейна („Ульштейн и К°“ — грандиозное газетное и книжное издательство в Берлине, при котором было организовано „Слово“ и ряд других эмигрантских изданий). Он устроил сейчас же издание сборника Сашиных детских стихов „Детский остров“, который взялся иллюстрировать наш петербургский близкий знакомый художник Борис Григорьев. Несмотря на довольно высокую цену, эта книга довольно быстро разошлась в двух изданиях». (Гликберг М. И. Из мемуаров//Российский литературоведческий журнал. М., 1993. Вып. 2. С. 242). Возможно, речь шла о допечатке тиража, поскольку нет подтверждений существования второго издания.
[Grigoriev was a brilliant social cartoonist who also exhibited with Mir Iskusstva [The World of Art]. Some of his most delightful pictures appear in the famous children's book Detskii ostrov. "Line encloses all the weight of form within its angles and dispenses with all the immaterial," he explained. "Line is the creator's swiftest and most immediate method of expression." ] To see details click either the image or HERE
Portrait of Alisa Koonen. Pencil on cardboard. c.1917. Inscribed "Alisa Koonen" and signed with initials on the reverse. 20 x 12'. . Exhibited: “A World of Stage”, April- October2007, Tokyo Metropolitan Art Museum, Japan (illustrated in the catalog #177 p 159) In original art nouveau frame, circa 1890, walnut, carved with fruiting branches with a silk mat.
Boui bouis [translated into German by Reinhold von Walter]. Berlin: Razum Verlag, [1924], copy number 480 of 500 copies, illustrations in the text, 28 lithograph plates, original cloth-backed boards with gilt illustration and lettering on upper cover
As Lolli Lvov pointed out in his 1923 Jar Ptitza article on the artistic visions of Boris Grigoriev, after finishing the Faces of Russia cycle, Grigoriev fell back under the decadent spell of "European civilization." "Here Grigoriev leads us far away from Russia, in fact to the other side of the world, to the extreme borders of the West, " writes Lvov. "Away from the capitals of Europe and no longer in the bustling city of Paris, but to the remote corners of the Mediterranean into the frenzied harbors of the South of France. We are thrust into a world of inebriation, where the air is saturated with the stench of wine, and dockers and sailors spend their free time in grubby harbor cafés poisoned by absinthe. Boui Bouis, we cannot find human faces, we cannot meet a human. Boui Bouis is a frightening book, the magic of Grigoriev's draughtsmanship mezmerizes; however, our soul cringes and we shudder from these spectres. Grigoriev strips the human to its most essential, most unmasked" (Lolli Lvov, "The Visions of Boris Grigoriev," Jar Ptitza, 1923, no. 11, p. 6).
61 стр.+ 28 листов илл. на отдельных листах, включая фронтиспис.(18 илл. в тексте). В альбом вошел графический цикл Бориса Григорьева, запечатлевший в присущей ему гротесковой манере обитателей портовых кабаков и притонов (буи-буи, как называли их во Франции), основные персонажи - моряки, докеры, проститутки.
To see details click either the image or HERE
GRIGORIEFF, Boris. Visages de Russie. With texts by Louis Reau, Andre Levinson, Andre Antoine and Clare Sheridan. 106 pp. Illustrated with 30 plates by Grigorieff, of which 8 are in colour. Folio, bound in publisher's three-quarter vellum. Paris: Ollendorff, 1923. A fine copy of this sought-after book by this important early twentieth-century Russian artist. The portraits are all of people involved in the theatre. One of an edition of 450 copies.To see details click either the image or HERE
Иллюстрации воспроизведены в техниках цинкографии и цветной автотипии. Альбом был издан меценатами Л.Г. и А.Ю. Добрыми. В нем воспроизведены портреты актеров МХТ - Станиславский, Качалов, Книппер, Москвина и др. Портреты выполнены художником во время гастролей МХТ во Франции. Книга содержит несколько рисунков и картин из цикла «Расея». Альбом вышел также в Лондоне.
Santiago de Chile - Casas Oil/panel Signed lower right 66 cm x 52 cm Provenance: Collection Errazuriz Santiago de Chile (label on the back and number 34) Inscribed with the title: Santiago de Chile. Exhibited: Exposition d'Art Russe. Paris, Galerie "La Renaissance". 1932. (#111 of the catalog) {Errazuriz was a family of well known politicians and winemakers there. One of the family members María Aguirre Errázuriz was actually taking lessons of painting under Boris Grigoriev
http://m.lascondes.cl/aldia/detalle_noticia/1682/exponen-pinturas-de-maria-tupper-a-50-anos-de-su-muerte And here comes a link (and even a photograph from 1936) connecting Grigoriev with one of the Errazuriz family members: http://diario.elmercurio.com/detalle/index.asp?id={b312614b-f419-404c-b0ab-8ddca671078e} ; sale 27.01,2016 ANSORENA Madrid lot number 77
In original carved and gilded reverse profile Florentine frame
View of a garden (Borisella, artist's house in Cagnes Sur Mer). Oil on canvas c 1932. Signed lower left, inscribed on reverse to V.Bashkirtsev in 1933. 24 x 28". In original XVII century Spanish hand carved and parcel gild frame.. Exhibited: Exposition d’Art Russe, Paris 1932, Galeri “La Renaissance”, #107, p.34 of the catalog. Bibliography: “A Time to Gather… Russian Art From Foreign Private collections”, State Russian Museum, Saint-Petersburg, Palace Editions,2008, illustrated on p.24; illustrated in Русское Искусство magazine Moscow, 2015 v4 p 84.
Provenance: Christie's Icons and Russian works of Art. South Kensington 13-14.12.1994, lot 422. Compare: Sotheby's New York: Monday, November 02, 2009 [Lot 00023] $890000